Badanie żołądka – kiedy jest potrzebne?

Układ pokarmowy – ten prawie ośmiometrowy element naszego organizmu buduje wiele narządów, olbrzymia ilość zróżnicowanych komórek, które tworzą ze sobą sieć wzajemnie powiązanych i fascynujących zależności. Przewód pokarmowy produkuje różne hormony, które odgrywają kluczową rolę w wielu procesach. Informują nawet ośrodek w mózgu o tym, kiedy przestać jeść. 😉

Żołądek to kluczowy element górnego odcinka przewodu pokarmowego, odpowiedzialny za trawienie pokarmów. Jego środowisko kwasowe umożliwia rozkład białek i zabija większość mikroorganizmów, które mogłyby prowadzić do zmian chorobowych.

Organizm problemy z żołądkiem manifestuje na wiele różnych, czasami bardzo niespecyficznych sposobów. W dalszej części artykułu dowiecie się, w jakich sytuacjach badanie żołądka jest konieczne.

Rodzaje badań żołądka

Gastroskopia
Gastroskopia to badanie żołądka z wykorzystaniem endoskopu, w trakcie którego lekarz, wprowadzając cienki, elastyczny, zakończony kamerą endoskop przez usta i przełyk, obserwuje ściany przewodu pokarmowego i żołądka. W trakcie badania często pobiera się wycinek błony śluzowej do badania histopatologicznego, co stanowi cenny instrument w profilaktyce i diagnostyce zmian nowotworowych.

Gastroskopię wykonuje gastrolog. Lekarz ocenia szerokość przełyku, obecność nieprawidłowych zmian, guzków, zwężeń, żylaków, ocenia wygląd błony śluzowej oraz możliwe zmiany zapalne, owrzodzenia, naloty.

Wskazaniem do wykonania gastroskopii może być podejrzenie żylaków przełyku, zmian chorobowych w żołądku, w tym polipów, które mogą wymagać usuwania, czy obecności ciała obcego. Podczas gastroskopii można również wykonać test na obecność bakterii Helicobacter pylori, a nawet zatamować krwawienie.

Badanie radiologiczne żołądka
Badanie to polega na wykonaniu serii zdjęć rentgenowskich. W trakcie badania pacjent wypija papkę barytową. Takie badanie żołądka zaleca się przy problemach z połykaniem lub podejrzeniu obstrukcji w przełyku, ułatwia rozpoznawanie wrzodów, guzów oraz sztywności ścian żołądka i przewodu pokarmowego.

Badanie krwi
Dzięki badaniu krwi można wykryć markery stanu zapalnego lub anemię wynikającą z krwawień wewnętrznych. Pomaga również diagnozować obecność bakterii helicobacter pylori i służy ocenie ogólnego stanu zdrowia.

Kiedy należy wykonać badanie żołądka?

Wskazaniem do wykonania badania żołądka są:

• przewlekłe lub nagłe bóle zlokalizowane w górnej części brzucha
  • trudności w połykaniu
  • zgaga i refluks
  • krwawe wymioty lub wymioty przewlekłe
  • smoliste stolce
  • niewyjaśniona utrata wagi
  • występowanie bólu na czczo, poprawa po jedzeniu
  • nocne bóle brzucha
  • w przypadku podejrzenia infekcji spowodwoanej przez bakterię helicobacter pylori

Przygotowanie do gastroskopowego badania żołądka

Przygotowanie do gastroskopii polega na zastosowaniu się do następujących zaleceń:

• należy pamiętać, że nie wolno jeść przez co najmniej 6 godzin przed zabiegiem i co najmniej przez 4 godziny nie wolno przyjmować żadnych płynów; (w razie przyjmowania na stałe niezbędnych leków można je połknąć, popijając niewielką ilością wody).
  • nie należy palić papierosów;
  • przed zabiegiem należy wyjąć protezy zębowe.

Jeżeli pacjent przyjmuje leki na stałe, powinien skonsultować się z lekarzem przed przeprowadzeniem zabiegu.

Choć wiele osób obawia się, że gastroskopia boli, uspokajamy, że jest to procedura dobrze tolerowana. Gastroskopia wywołuje lęk i niepokój u wielu pacjentów, ale jest bezpiecznym i rutynowym badaniem diagnostycznym.

Odruch wymiotny podczas badania jest naturalną reakcją organizmu. By je zminimalizować, znieczulamy za pomocą sprayu tylną ścianę gardła i zalecamy oddychanie przez nos.

Całość zabiegu trwa od ok. 15-30 minut. Należy pamiętać, że po jego zakończeniu również nie należy jeść i pić przez co najmniej 2 godziny.