Dermatologia dziecięca

Dermatolog dziecięcy prowadzi profilaktykę, diagnozuje i leczy choroby dermatologiczne u noworodków, dzieci i nastolatków. Dotyczą one obszarów skóry, włosów i paznokci. Do naszej poradni dermatologicznej dla dzieci najczęściej zgłaszani są mali pacjenci z takimi schorzeniami, jak alergie, atopowe zapalenie skóry oraz trądzik pospolity. Zakres działań lekarza tej specjalizacji obejmuje również przeprowadzanie zabiegów mikrochirurgii, kriochirurgii, alergicznych testów skórnych oraz biopsji skóry.

W naszej klinice rozumiemy, że badania i zabiegi u dermatologa dziecięcego mogą być dla najmłodszych pacjentów stresujące. Z tego powodu leczenie prowadzą u nas lekarze z dużym doświadczeniem w kontaktach z dziećmi i właściwym, delikatnym podejściem. Każdy dzielny maluch otrzymuje od nas nagrodę i serdeczne gratulacje za wykazaną odwagę.

Poradnia dermatologiczna dla dzieci

Skóra dziecka jest bardzo delikatna i wymaga umiejętnego podejścia. Dlatego wybór odpowiedniego dermatologa dziecięcego jest dla rodziców bardzo ważną kwestią. Praca z dziećmi, szczególnie najmłodszymi, które nie potrafią komunikować swoich dolegliwości, wymaga dużego doświadczenia i bezbłędnej obserwacji małego pacjenta. Diagnozowanie chorób w dermatologii dziecięcej bierze pod uwagę formę wykwitów skórnych, ich zmienność w czasie, objawy dodatkowe oraz historię choroby. Specyfiką dermatologii dziecięcej jest dopasowanie sposobu leczenia do wieku pacjenta, gdyż wraz z jego rozwojem zmienia się także reakcja organizmu.

Typowe dla wieku dziecięcego schorzenia skóry to:

• trądzik noworodkowy, niemowlęcy i dziecięcy,
  • trądzik młodzieńczy,
  • atopowe zapalenie skóry,
  • pieluszkowe zapalenie skóry,
  • łojotokowe zapalenie skóry,
  • łuszczyca,
  • bielactwo,
  • choroby na tle alergii pokarmowej,
  • świerzb,
  • grzybica – głowy, paznokci, skóry gładkiej,
  • naczyniaki,
  • choroby wirusowe skóry – takie jak brodawki wirusowe lub mięczak zakaźny,
  • choroby bakteryjne skóry, np. czyraki, liszajec zakaźny,
  • choroby zapalne tkanki łącznej – m.in. toczeń rumieniowaty uogólniony, zapalenie skórno-mięśniowe, zapalenia naczyń.

W zależności od charakteru i rodzaju chorób skórnych w leczeniu stosujemy zabiegi kriochirurgii, elektrokoagulacji, łyżeczkowania oraz usuwanie zmian przy użyciu wysokiej klasy lasera.

Kiedy udać się z dzieckiem do dermatologa?

Do wizyty u dermatologa powinny skłonić rodziców dziecka zauważone na jego ciele zmiany skórne, takie jak zaczerwienienia, podrażnienia, świąd lub objawy alergii pokarmowej – szczególnie w przypadku, gdy nie ustępują one samoistnie po kilku dniach. Zalecamy także obserwację istniejących już zmian, które w ostatnim czasie nasiliły się lub zmieniły wygląd. Wczesne podjęcie leczenia uchroni delikatną skórę dziecka przed trwałym uszkodzeniem w postaci blizn oraz zwiększy sukces terapii.

Pamiętajmy, że choroby skórne u dzieci często różnią się od tych, które występują u osób dorosłych. Dermatolog dziecięcy obok leczenia może także doradzić w wyborze właściwych kosmetyków, które nie spowodują uczuleń i będą właściwie dostosowane do rodzaju skóry dziecka.