gastrologia

Gastroenterologia, powszechnie określana także jako gastrologia, to dziedzina medycyny, która zajmuje się diagnostyką i leczeniem chorób układu pokarmowego. Do lekarza gastrologia trafiają pacjenci ze schorzeniami gruczołów trawiennych, dróg żółciowych oraz z dolegliwościami pozostałych elementów układu pokarmowego. W ramach tego rodzaju leczenia najczęściej wykonywane są badania typu gastroskopia, kolonoskopia, czy też RTG jamy brzusznej.

Kiedy udać się do gastrologa?

Choroby układu pokarmowego w ich początkowej fazie bywają lekceważone. Zachęcamy pacjentów, aby nie lekceważyć dolegliwości takich jak zgaga, ból brzucha, niestrawności, jeśli są przewlekłe lub nawracające. Mogą one być symptomem chorób, wobec których należy podjąć leczenie.

Do objawów, które mogą wskazywać na zaburzenia ze strony układu pokarmowego, należą:

• nagły spadek masy ciała,
  • nudności i wymioty,
  • biegunki i zaparcia,
  • zgaga lub częste odbijanie się, wzdęcia, bóle brzucha niewiadomego pochodzenia – czyli tzw. objawy dyspeptyczne,
  • dysfagia – trudności podczas przełykania, ból podczas przełykania, uczucie przeszkody w gardle,
  • krwawienie z przewodu pokarmowego lub podejrzenia takiego krwawienia,
  • podejrzenia choroby wrzodowej żołądka lub dwunastnicy,
  • podejrzenia choroby nowotworowej układu pokarmowego,
  • podejrzenia uszkodzeń w obszarze błony śluzowej górnej części przewodu pokarmowego, spowodowanych zażywaniem leków.

Wizyta u gastrologa rozpoczyna się od wywiadu lekarskiego. Zalecamy zabrać ze sobą aktualne badania lekarskie, wypisy ze szpitala i przygotować nazwy przyjmowanych leków.

Aby właściwie zdiagnozować dolegliwości prawdopodobnie niezbędne okaże się wykonanie dodatkowych badań.

Jednym z najczęściej przeprowadzanych jest gastroskopia. Polega ona na sprawdzeniu stanu żołądka, przełyku i wejścia do dwunastnicy. Badanie wykonywane jest przy użyciu elastycznego, zakończonego kamerą endoskopu, który wprowadza się przez jamę ustną.

Sposób wykonania badania powoduje dyskomfort, ale nie jest bolesny, ponieważ stosujemy znieczulenie miejscowe. Gastroskopia umożliwia także pobranie wycinka do analizy histopatologicznej oraz przeprowadzenie testu urazowego na obecność bakterii patogennych Helicobacter pylori. Badanie jest bezpieczne, trwa średnio kilkanaście minut.

Jak przygotować się do gastroskopii?

Lekarz zlecając wykonanie gastroskopii informuje pacjenta o tym, jak przygotować się do zabiegu. Przede wszystkim należy wstrzymać się od spożywania posiłków przez 6 godzin przed badaniem, a co najmniej przez 4 godziny od picia napojów, a nawet żucia gumy.

Pacjent nie powinien także zażywać leków – wyjątek stanowią jedynie te, których przerwanie jest stanowczo niewskazane. Podobnie zakończona powinna być także antybiotykoterapia – badanie można wykonać po 5 dniach od zakończenia leczenia.

Przeciwwskazania do gastroskopii

Przeciwwskazaniem do wykonania gastroskopii jest ostra niewydolność wieńcowa oraz krążeniowa i oddechowa, niedawny zawał serca, zaburzenia rytmu pracy serca, świeżo przeprowadzona operacja jamy brzusznej, obecność tętniaka aorty oraz ostre chirurgiczne choroby jamy brzusznej.

Cennik Gastrologia
Konsultacja gastrologiczna