Laryngologia

Laryngologia jest dziedziną medycyny odpowiedzialną za profilaktykę, diagnostykę i leczenie narządów znajdujących się w obszarze głowy i szyi. Lekarz laryngolog, fachowo nazywany otorynolaryngologiem, zajmuje się chorobami: uszu, krtani, nosa, zatok przynosowych, gardła, jamy ustnej, szyi i twarzoczaszki. Poniżej odpowiadamy na pytania o to, co dokładnie leczy laryngolog, a więc z jakimi dolegliwościami należy się do niego udać i czy do lekarza laryngologa potrzebne jest skierowanie?

Lekarz laryngolog – czym się zajmuje?

Lekarz tej specjalizacji zajmuje się zarówno leczeniem farmakologicznym, jak i przeprowadzaniem zabiegów. Jego rolą jest przykładowo wykonanie endoskopii, zabiegów chirurgicznych języka i zatok przynosowych. Najczęstszymi schorzeniami leczonymi przez laryngologa są:

• angina ropna,
  • zapalenie gardła,
  • zapalenie zatok,
  • zapalenie krtani,
  • niedosłuchy,
  • bezdech senny,
  • zapalenie ucha,
  • przerośnięte migdałki,
  • urazy nosa,
  • otoskleroza,
  • i wiele innych.

Aby zrozumieć szeroki zakres różnego rodzaju dolegliwości, warto podkreślić, że w zakres laryngologii, wchodzą liczne specjalizacje: foniatria, audiologia, rynologia, neurootologia, laryngologia onkologiczna, otologia, chirurgia podstawy czaszki i otolaryngologia dziecięca.

Z jakimi dolegliwościami udać się do laryngologa?

Do lekarza z zakresu laryngologii należy się udać przy wystąpieniu dolegliwości, takich jak:

• przewlekły, trudny do wyleczenia katar,
  • zaburzenia węchu i smaku,
  • chwilowe utraty równowagi i zawroty głowy,
  • objawy związane z uszami: ból ucha, szumy uszne, pogorszenie słuchu, uczucie zatkanego ucha,
  • objawy związane z sem: przewlekły katar, krwawienie lub wystąpienie dziwnej wydzieliny z nosa,
  • objawy związane z gardłem, jamą ustną i krtanią: zapalenie gardła, ból gardła, zaburzenia połykania, chrypka, chrapanie i bezdech, utrudnione oddychanie, oddychanie przez usta,
  • nawracające bóle głowy,
  • guzy szyi i głowy.

Czy do laryngologa potrzebne jest skierowanie?

Osoba, która zauważyła u siebie wyżej wymienione dolegliwości, powinna najpierw zgłosić się po skierowanie. Wydaje je lekarz pierwszego kontaktu lub lekarz rodzinny. Dopiero z otrzymanym skierowaniem może zgłosić się do wybranego lekarza laryngologii. W przypadku wizyty prywatnej nie ma potrzeby przechodzić całej tej drogi i można zyskać na czasie udając się bezpośrednio prywatnej kliniki.

Jak wygląda wizyta u laryngologa?

Na początku wizyty lekarz przeprowadza szczegółowy wywiad, aby poznać dolegliwości i problemy, z którymi zgłosił się pacjent, jego historię choroby, czy też przyjmowana leki. Jeśli zachodzi taka potrzeba, używa endoskopu lub wziernika do oceny stanu danego narządu, np. nosa, ucha, gardła. W trakcie wizyty laryngolog może wykonać także badania takie jak USG, zdjęcie RTG, tomografia komputerowa, badania laboratoryjne lub mikrolaryngoskopia. Po postawieniu diagnozy lekarz przedstawia plan leczenia.

Leczenie laryngologiczne

Kiedy rozumiemy już, jak wygląda wizyta u laryngologa, można przejść do kwestii leczenia. Może się ono opierać jedynie na przyjmowaniu farmaceutyków. Lekarz może także skierować pacjenta na leczenie chirurgiczne, szczególnie w przypadku potrzeby usunięcia wad wrodzonych lub zmian powstałych na skutek przewlekłych stanów zapalnych i nowotworów. W naszej klinice leczenie laryngologiczne wykonują jedynie doświadczeni specjaliści w tej dziedzinie medycyny.

Cennik Laryngologia
Konsultacja laryngologiczna