EKG elektrokardiologia dla dorosłych i dzieci

EKG, czyli Elektrokardiografia, to powszechny zabieg diagnostyczny mający na celu wykrycie chorób serca. Wykonuje się go w przypadku podejrzenia zawału, choroby wieńcowej czy niedokrwienia. Badanie EKG trwa około 10 minut i przeprowadza się je w pozycji leżącej. Za pomocą aparatu EKG rejestrowane są impulsy elektryczne pochodzące z serca. Następnie elektrody umieszczone na klatce piersiowej oraz kończynach transmitują te sygnały do specjalnego urządzenia zwanego elektrokardiografem, który zapisuje je na papierowej taśmie lub przedstawia na ekranie. Na podstawie zarejestrowanego odczytu elektrokardiogramu lekarz jest w stanie określić oraz ocenić prawidłowość pracy serca, rozmiary komór, a także zdiagnozować ewentualne wady czy nieprawidłowości.

Jak przebiega badanie?

Samo badanie trwa 5-10 minut i jest całkowicie bezbolesne. Należy zdjąć biżuterię, okulary oraz zegarek. Lekarz również poprosi o odsłonięcie nadgarstków i kostek, a także o rozebranie się od pasa w górę. Kobiety będą poproszone również o zdjęcie biustonoszu. Następnie kładziemy się na kozetce z rękami wzdłuż ciała. Przed zamontowaniem elektrod określone fragmenty ciała są oczyszczone roztworem na bazie alkoholu i posmarowane specjalnym żelem do EKG. W trakcie badania należy leżeć nieruchomo i nic nie mówić, aby nie zakłócić odczytu wyniku. Zdarza się, że zostaniemy poproszeni o wstrzymanie na kilka sekund oddechu.
Po zakończeniu badania zostają zdjęte elektrody, a pacjent może oczyścić skórę z żelu. Lekarz po zapoznaniu się z wynikiem badania oceni czy występują nieprawidłowości w pracy serca i w razie potrzeby ustali dalsze postępowanie

Co możemy wykryć za pomocą EKG?

Na podstawie zapisu elektrokardiografii można zauważyć:

• nieprawidłową częstotliwość pracy serca
  • nieprawidłowy rytm serca
  • upośledzenie dopływu krwi do serca
  • zawał serca
  • ślady po zawale serca
  • zaburzenia ilości elektrolitów we krwi (potasu, wapnia i magnezu)
  • skutki chorób serca
  • skutki nadczynności tarczycy
  • skutki nadciśnienia tętniczego
  • skutki chorób tarczycy
  • wady serca
  • objawy zapalenia mięśnia sercowego
  • objawy zapalenia osierdzia.

Nasza klinika na warszawskim Mokotowie oferuje specjalistyczny sprzęt oraz wykwalifikowaną kadrę. EKG czy echo serca umożliwiają w sposób nieinwazyjny ocenę struktur anatomicznych serca, a także ocenę ruchu mięśnia sercowego. Badania pozwalają na wczesne wykrycie chorób stanowiących bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia.

Cennik EKG elektrokardiologia dla dorosłych i dzieci
50 zł