Reumatologia

Reumatologia to dziedzina medycyny, która zajmuje się profilaktyką, diagnostyką oraz leczeniem reumatoidalnych dolegliwości i schorzeń stawów, kości oraz chorób zapalnych tkanki łącznej. Gabinet reumatologa odwiedzają nie tylko seniorzy, ale pacjenci w różnym wieku, często cierpiący z powodu różnego rodzaju, nawracających i intensywnych bólów.

Reumatolog – kiedy się do niego udać?

Do gabinetu reumatologa trafiają pacjenci z następującymi objawami:

• intensywne i nawracające bóle stawów, mięśni, kości, często z towarzyszącym im stanem podgorączkowym, wysypką lub zaczerwienieniem skóry oraz ewentualnym obrzękiem,
  • dolegliwości jamy brzusznej, nie związane z zaburzeniami pracy jelit lub żołądka,
  • sztywność i zaczerwienienie stawów rano po przebudzeniu,
  • trudność z utrzymaniem przedmiotów w dłoni,
  • problemy z podnoszeniem przedmiotów i schylaniem się,
  • trudności w poruszaniu się,
  • obrzęk, zniekształcenia, zaczerwienie lub podwyższona temperatura w obrębie stawów.

Aby leczenie z zakresu reumatologii przyniosło jak najlepszy efekt, zwracamy uwagę na jak najwcześniejszy czas reakcji na wyżej wymienione symptomy. Szybka interwencja lekarza to większa pewność wyleczenia chorób reumatologicznych.

Badania reumatologiczne – rozpoznanie

Wizyta u reumatologa zaczyna się od wywiadu lekarskiego, w którym pacjent zostanie zapytany o występujące dolegliwości i ewentualną historię leczenia reumatologicznego. Następnym ważny, etapem są badania diagnostyczne, takie jak morfologia krwii, CRP, OB, tomografia komputerowa, USG. Ich rodzaj zależy od konkretnego przypadku.

Badaniem najbardziej istotnym dla reumatologa jest badanie RF – pomiar poziomu czynnika reumatoidalnego we krwi. Samo potwierdzenie obecności RF w organizmie nie jest co prawda wystarczające do rozpoznania dolegliwości typu reumatoidalne zapalenie stawów, ale jest parametrem bardzo ważnym dla diagnostyki.

Na podstawie otrzymanych od pacjenta informacji oraz wyników przeprowadzonych badań diagnostycznych i reumatologicznych, lekarz przygotowuje plan leczenia i przedstawia go pacjentowi.

Choroby reumatyczne – leczenie

Specjalista w dziedzinie reumatologii prowadzi leczenie różnego typu chorób i zaburzeń, takich jak:

• reumatoidalne zapalenie stawów, w tym także łuszczycowe zapalenie stawów i gorączka reumatyczna,
  • osteoporoza,
  • sarkoidoza,
  • toczeń rumieniowaty układowy,
  • twardzina układowa,
  • zapalenie skórno-mięśniowe,
  • zapalenie wielomięśniowe,
  • zespół Sjögrena,
  • długotrwałe niezakrzepowe zapalenia naczyń,
  • zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa,
  • fibromialgia.

To, jak wygląda przebieg leczenia reumatologicznego, zależy od konkretnego rozpoznania, czy typu choroby. W sytuacji chorób zapalnych kości, stawów i tkanki łącznej oraz w przypadkach zwyrodnień leczenie może być długotrwałe. Wielokrotnie terapia polega na przyjmowaniu stosownych leków przeciwzapalnych oraz zabiegach fizjoterapii. Ponadto lekarz może wykonać iniekcje, punkcje i blokady lub ostatecznie skierować na zabieg chirurgiczny.

Cennik Reumatologia
Konsultacja reumatologiczna