Czy torbiele na nerkach są groźne?

Wiele osób zastanawia się, czy torbiele na nerkach są groźne. Wykrycie takich zmian może budzić niepokój, jednak czy faktycznie są powody do obaw? Skąd się biorą torbiele na nerkach, jak sobie z nimi radzić i jakie objawy powinny wzmóc naszą czujność?

Co to jest torbiel nerki?

Torbiele na nerkach (inaczej cysty nerek) to patologiczne zmiany w postaci pęcherzyków wypełnionych płynem zgromadzonym w miąższu nerki. Zwykle mają kilka centymetrów średnicy, bywa jednak, że dochodzą do dużych rozmiarów – nawet do kilkunastu centymetrów. Występują zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet.

Torbiel na nerce – przyczyny powstawania

Torbiel na nerce to zmiana, której przyczynę często trudno jednoznacznie ustalić. Ze względu na zróżnicowane przyczyny powstawania, wyodrębniono trzy główne rodzaje torbieli nerek:

• torbiele nabyte – ich przyczyna jest trudna do ustalenia, lekarze jednak wskazują na pojawianie się takich zmian jako następstwo przewlekłej niewydolności nerek oraz dializoterapii, czasem również jako odpowiedź organizmu na przebyty uraz nerki
  • torbiele wrodzone – są to cysty, z którymi dziecko przychodzi już na świat. Zwykle ich przyczyna jest nieznana, jednak zdarzają się zmiany o podłożu genetycznym
  • torbiele uwarunkowane genetycznie – są efektem patologii w obrębie materiału genetycznego. Zwykle występują także u innych członków rodziny

Warto wspomnieć również o paleniu papierosów jako o czynniku ryzyka. Substancje znajdujące się w dymie tytoniowym bardzo obciążają nerki i nasilają powstawanie torbieli.

Objawy torbieli nerkowej

Małe torbiele (do 5 cm średnicy) zwykle nie dają żadnych objawów, dlatego mogą długo pozostać niewykryte. Większe torbiele mogą powodować już:

• ból po prawej lub lewej stronie brzucha
  • ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa
  • różne dolegliwości żołądkowo-jelitowe
  • uczucie pełności oraz ucisku w jamie brzusznej
  • nadciśnienie tętnicze – zwłaszcza przy zwyrodnieniu wielotorbielowatym nerek
  • wielomocz
  • powiększenie obwodu brzucha – następuje przy dużej liczbie cyst

Jeśli dochodzi do zakażenia zawartości torbieli, chory może doświadczyć gorączki, białkomoczu, krwiomoczu, a także kamicy dróg moczowych. Krwiomocz jest również charakterystycznym objawem przy pęknięciu torbieli.

Jak leczyć torbiele na nerkach?

Wielu Pacjentów zastanawia się, czy torbiele na nerkach są groźne. Okazuje się, że w większości przypadków torbiel na nerce nie wymaga żadnego leczenia. Wskazana jest jednak kontrola lekarska oraz badania przesiewowe USG. Ważne jest również, aby Pacjent obserwował swoje ciało i informował lekarza, jeśli pojawią się jakieś dolegliwości.

Jeśli podczas badania USG okaże się, że torbiel uciska na sąsiednie narządy, lekarz może zlecić jej nakłucie i usunięcie z niej płynu. Jeśli natomiast torbiel krwawi, pojawia się ropień lub utrudnione usuwanie moczu z nerek, konieczna może być interwencja chirurga, który usunie zmianę.

W przypadku zwyrodnienia wielotorbielowatego nerek, które charakteryzuje się pojawianiem się wielu cyst w nerkach, stosuje się terapię objawową, która ma na celu złagodzenie dolegliwości i leczenie powikłań. Nie jest to choroba, którą można całkowicie wyleczyć, ponieważ jest uwarunkowana genetycznie.

Torbiel na nerce często wykrywana jest przypadkiem i jest zaskoczeniem dla Pacjenta. Naturalnym jest, że pojawia się wtedy pytanie, czy torbiele na nerkach są groźne. Zwykle jednak taka zmiana nie oznacza choroby, a w przypadku mniejszych dolegliwości zalecany jest odpoczynek w łóżku i stosowanie leków przeciwbólowych.