Jak leczyć trądzik różowaty? Poznaj przebieg kuracji.

Zaczerwienienia, pajączki i krostki na twarzy? To objawy przewlekłej zapalnej choroby skóry twarzy, jaką jest trądzik różowaty. Najbardziej narażone są na chorobę osoby o I i II fototypie skóry, czyli występującym u mieszkańców Północnej i Zachodniej Europy oraz Ameryki Północnej. Dotyka on głównie dojrzałe kobiety. Jak wygląda leczenie trądziku różowatego i czy można skutecznie się go pozbyć?

Co to jest trądzik różowaty?

Trądzik różowaty na twarzy to zapalenie skóry, które posiada okresy nasilenia objawów i ich remisji. Może występować na różnym podłożu. Jest wiele czynników, które mogą wpłynąć na jego rozwój:

• jasna karnacja i cera naczynkowa,
  • choroby układu pokarmowego,
  • alergia,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • wystawienie skory na promieniowanie UV,
  • wysoka temperatura np. gorące kąpiele, sauna,
  • gwałtowna zmiana temperatur,
  • łojotok,
  • zaburzenia i zmiany hormonalne, szczególnie okres ciąży, pokwitania, owulacji i menstruacji.
  • zakażenia bakteryjne,
  • zakażenie HPV,
  • zaburzenia trawienia.

Objawy trądziku różowatego

Objawy choroby związane są z kilkoma jej fazami. Pierwszą z nich jest postać rumieniowo-teleangiektatyczna. Objawy pojawiają się na środkowym obszarze twarzy, czyli na policzkach, nosie, czole i brodzie. Przybierają postać zaczerwienienia i pajączków, czyli poszerzonych naczyń krwionośnych. Objawy po pewnym czasie znikają. Jednak w kolejnych okresach choroby zaczynają się utrwalać. Na skórze widoczne są niewielkie pajączki, a rumień pozostaje na twarzy coraz dłużej.

Kolejna faza trądziku różowatego na twarzy nazywa się grudkowo-krostkowa. Rumień utrwala się, a na skórze widoczne są małe grudki rumieniowo-obrzękowe i krostki w centralnej części twarzy.

W miarę rozwoju choroby ma miejsce faza guzowata – charakteryzująca się stałym rumieniem oraz nasileniem wystąpienia krostek, grudek i guzów. Dochodzi do obrzęku twarzy, cera staje się pogrubiona i nierówna. Zmiany są najbardziej zauważalne w okolicy nosa, łuków jarzmowych, czoła, oczu i uszu.

Prowadzi to do dolegliwości ocznych. W postaci ocznej trądziku różowatego dochodzi do zapalenia spojówek i brzegów powiek. Wystąpić także może pieczenie i świąd oczu oraz nadwrażliwość na światło. Zmiany w postaci krost, grudek i guzków mogą ostatecznie wpłynąć na deformację twarzy.

Trądzik różowaty po 30-tce? Trądzik wśród starszych osób.

Pierwszy objaw trądziku różowatego można zaobserwować u osób młodych, w wieku 20-30 lat, a jest nim tendencja do częstego występowania rumienia na twarzy. Kolejne fazy choroby ujawniają się z biegiem lat. Całkowity rozwój choroby ma miejsce około 40-50. roku życia. Jej ostateczna faza prowadzi do rozrostu gruczołów łojowych, co powoduje nawet zmiany kształtu twarzy.

Jak skutecznie pozbyć się trądziku różowatego?

Należy pamiętać, że trądzik różowaty jest zapaleniem skóry, a nie defektem kosmetycznym. Dlatego jego leczenie powinno być przeprowadzone przez lekarza dermatologa. Metody uzależnione są od przyczyn powstania problemu. W przebiegu leczenia lekarz może zalecić różne środki:

• zastosowanie przeciwzapalnych i przeciwbakteryjnych leków i preparatów.
  • unikanie światła słonecznego i gwałtownych zmian temperatur,
  • nie stosowanie ostrych przypraw i alkoholu,
  • nauka sposobów rozładowywania stresu,
  • właściwa codzienna pielęgnacja skóry, zgodna z zaleceniami lekarza,
  • leczenie chirurgiczne, elektrokoagulację, dermabrazję, kriochirurgię lub laseroterapię, gdy choroba jest w postaci guzowatej,
  • sztuczne łzy, glikokortykosteroidy miejscowe i stała opieka okulisty w postaci ocznej

Medycyna nie odkryła jeszcze sposobów na całkowite wyleczenie choroby. Możliwe jest za to zredukowanie lub wyeliminowanie istniejących objawów oraz zahamowanie występowania kolejnych zmian.