Jesienne bóle stawów – reumatyzm

Ból stawów i kości to dolegliwość, na którą uskarża się wiele osób jesienią. Kiedy są to tylko przejściowe bóle związane z niską temperaturą i wilgocią, a kiedy już objawy reumatyzmu?

Czym jest reumatyzm?

Reumatyzm to ogólna nazwa na określenie ponad 200 chorób obejmujących układ ruchu – głównie stawów. Dzielą się one na dwie zasadnicze grupy: choroby reumatyczne zapalne i choroby reumatyczne niezapalne.

Reumatolodzy wyodrębnili 10 grup chorób, pod postacią których reumatyzm najczęściej się objawia:

• układowe choroby tkanki łącznej (np. reumatoidalne zapalenie stawów)
  • choroby zwyrodnieniowe stawów
  • zapalenia stawów oraz obrębów ścięgien i kaletek maziowych
  • choroby stawów idące w parze z zaburzeniami metabolicznymi i hormonalnymi
  • nowotwory
  • zapalenia stawów z towarzyszącym zapaleniem kręgosłupa
  • różne choroby tkanki kostnej i chrzęstnej
  • zaburzenia nerwowo-naczyniowe (np. zespół cieśni nadgarstka)
  • zmiany pozastawowe
  • inne nieprawidłowości, przy których występuje ból stawów (np. rumień guzowaty)

Objawy reumatyzmu

Do najczęstszych objawów schorzeń reumatycznych zaliczamy:

• silny ból stawów (obejmujący pojedynczy staw lub całą ich grupę) – zwykle nasila się wraz z postępem choroby, coraz bardziej utrudniając codzienne funkcjonowanie
  • sztywność stawów, zwłaszcza rano
  • szybka męczliwość układu ruchu (chory odczuwa to zwłaszcza wieczorem)
  • opuchlizna i zaczerwienienie stawu
  • częste zniekształcenia kończyn
  • chroniczne zmęczenie, niewyspanie, chwiejność nastroju, brak apetytu a nawet depresja (wskutek przewlekłego bólu i wykluczenia z aktywnego życia)

W niektórych przypadkach (jak np. reumatoidalne zapalenie stawów) postępująca choroba może również zaatakować inne narządy.

Niestety zmiany dotykające stawu są nieodwracalne i bez pomocy lekarza często kończą się inwalidztwem.

Ból stawów – kiedy udać się do reumatologa?

Każdemu z nas dokucza czasem ból stawów. Zwykle jest on wynikiem ich przeciążenia i ustępuje po regeneracji. Ból pojawia się również w wyniku urazu – wtedy jest to dla nas jasny sygnał, by udać się do ortopedy. Co jednak, jeśli ból jest nawracający, a my nie możemy znaleźć jego przyczyny?

Reumatolodzy są zgodni: im wcześniej wykryty reumatyzm, tym większa szansa na zahamowanie jego postępów i przedłużenie żywotności stawu. Wbrew powszechnej opinii, objawy reumatyzmu nie dotykają tylko osób starszych. W tej grupie jest niestety coraz więcej młodych osób – tym bardziej ważne jest, by jak najwcześniej wykryć chorobę.

Leczenie reumatyzmu

W większości przypadków stosuje się leki przeciwbólowe, niesteroidowe leki przeciwzapalne oraz glikokortykosteroidy. Niezmiernie pomocna jest również fizjoterapia, zwłaszcza jeśli zostanie wprowadzona na wczesnym etapie choroby. Jej efekty wzmacniają masaże, pływanie oraz proste ćwiczenia, które chory może sam wykonywać w domu, by poprawić mobilność stawów.

Jak jeszcze można sobie samodzielnie pomóc?

• stosując ciepłe i zimne okłady na bolące stawy
  • zażywając siarkowe lub ziołowe kąpiele
  • wcierając nalewki działające przeciwbólowo i przeciwzapalnie (np. nalewka z bursztynu lub z żywokostu)
  • stosując hydromasaż