Skąd biorą się polipy i gdzie najczęściej występują?

Polip jest zmianą łagodną, powstającą powyżej błony śluzowej, w obrębie tkanki danego narządu. Może się przekształcić w nowotwór złośliwy, dlatego stwierdzenie obecności polipów wiąże się najczęściej z ich usunięciem i wysłaniem do badania histopatologicznego.

Skąd się biorą polipy? Przyczyny powstania polipów.

Polipy mogą powstawać w wyniku urazu lub przedłużającego się stanu zapalnego w danym narządzie. Zmiany te mogą być również uwarunkowane genetycznie – wówczas u pacjenta stwierdza się tzw. zespół polipowatości.

Polipy – objawy

Występowanie polipów może wiązać się z nieswoistymi dolegliwościami o różnym stopniu nasilenia. Zdarza się też tak, że nie dają one żadnych objawów. W zależności od narządu, w którym polipy są umiejscowione, symptomy mogą się znacząco od siebie różnić.

W przypadku nosogardła, pacjent może zauważyć obecność krwi w wydmuchiwanej wydzielinie z nosa, uczucie zatkania jednej z dziurek lub spływanie wydzieliny po tylnej ścianie gardła. Członkowie rodziny chorego mogą u niego zaobserwować zjawisko bezdechu sennego i chrapanie.

Polipy macicy mogą powodować skurczowe bóle podbrzusza i dotkliwe miesiączkowanie z przedłużonym krwawieniem obfitującym w skrzepy.

Jak leczyć polipy?

W sytuacji, gdy lekarz uznaje to za konieczność, polipy są wycinane i oddawane do badania histopatologicznego. Zabieg usunięcia polipów to polipektomia. Jeśli jednak nie ma wskazań do przeprowadzenia zabiegu, pacjent powinien pozostawać pod obserwacją specjalisty i pamiętać o wykonywaniu kontrolnych kolonoskopii.

Gdzie najczęściej występują polipy?

Najczęściej występującymi są polipy w jelicie grubym. Guzkowe zmiany nowotworowe mogą pojawiać się także w macicy, na jajnikach i nosogardle.

Polipy jelita grubego – charakterystyka

Nie wszystkie z nich mają tendencję do złośliwienia, ale problemu nie wolno bagatelizować, ponieważ przeprowadzone badania mogą wykazać obecność komórek rakowych z tendencją do naciekania na sąsiadujące narządy.

Rak jelita grubego jest jednym z najczęściej diagnozowanych nowotworów złośliwych a jego przerzuty należą do najbardziej poważnych powikłań, które znacząco zmniejszają rokowania pacjenta. Dlatego diagnostyka i wizyty kontrolne są tak ważne w profilaktyce raka jelita grubego.

Przyczyny polipów jelita grubego

Skąd biorą się polipy jelita grubego? Przyczyny ich powstawania nie zostały do końca poznane. Na rozwój polipów może mieć wpływ:

• niezdrowa dieta,
  • nadużywanie alkoholu,
  • palenie tytoniu,
  • siedzący tryb życia,
  • nadwaga,
  • otyłość.

Objawy polipów jelita grubego

Czy polipy jelita grubego bolą? Silne dolegliwości są wyraźnym komunikatem organizmu, że w jednym z jego narządów dzieje się coś niepokojącego, dzięki czemu możemy sprawnie zareagować i udać się do lekarza. Tymczasem, polipy jelita grubego nie zawsze dają o sobie znać, dlatego określa się je „cichymi”. Kiedy jednak wysyłają nam sygnały o swojej obecności, pacjent stwierdza:

• ból brzucha,
  • problem zaparć,
  • uczucie pełności,
  • uczucie niepełnego wypróżnienia,
  • występowanie krwi w stolcu (może także pojawiać się domieszka śluzu).

Polip jelita grubego – leczenie

Jedyną metodą leczenia powstałych zmian jest ich usunięcie. Dopiero po wykonaniu tego zabiegu i zdiagnozowaniu wyciętego polipa można stwierdzić ewentualną obecność komórek rakowych.

Kiedy należy poddać się usunięciu polipa?

Nie możemy przewidzieć, czy polip przekształci się w nowotwór złośliwy. Zaleca się więc usunięcie zmian, zwłaszcza wtedy, gdy mają niepokojące rozmiary i są przyczyną wielu dolegliwości.

Polipy nowotworowe – czy są niebezpieczne?

Z reguły obecność polipów jelita grubego nie świadczy o zagrożeniu. W niektórych przypadkach jednak mogą one przekształcić się w zmianę rakową, zajmując nie tylko wnętrze jelita i powierzchnię błony śluzowej, ale też sąsiadujące narządy.