Łokieć tenisisty – kiedy udać się do ortopedy?

Łokieć tenisisty to dość myląca nazwa, bowiem na tę dolegliwość cierpi zaledwie 10 procent tenisistów. Znaczniejsza część chorych obejmuje pracowników biurowych, mechaników, muzyków, a także… kucharzy. Z tego powodu łokieć tenisisty jest uznawany za chorobę zawodową. Ze względu na złożoną strukturę i biomechanikę stawu łokciowego leczenie łokcia tenisisty nie jest łatwe, a jego pomyślność zależy w dużej mierze od tego, jak wcześnie wykryto schorzenie.

Co to jest łokieć tenisisty – objawy

Co to jest łokieć tenisisty? Jest to potoczne określenie na degenerację budowy włókien kolagenowych ścięgien. Przyczyną są mikrourazy oraz przeciążenia.

Do charakterystycznych objawów choroby należą:

• ból po zewnętrznej stronie łokcia, często promieniujący do nadgarstka i przedramienia – zwykle odczuwany przy chwytaniu i podnoszeniu przedmiotów, rotacji przedramienia oraz zaciskaniu i wyprostowywaniu nadgarstka
  • tkliwość łokcia i jego okolic przy uciskaniu
  • osłabienie chwytu oraz mięśni przedramienia, co zwykle generuje kolejne przeciążenia i pogłębia chorobę
  • poranna sztywność stawu łokciowego
  • w niektórych przypadkach opuchlizna bocznej strony łokcia
  • szybka męczliwość kończyny objętej schorzeniem

W zaawansowanym stadium choroby łokieć tenisisty powoduje ból nawet w spoczynku.

Diagnostyka łokcia tenisisty u ortopedy

Gdy wiemy już, co to jest łokieć tenisisty, możemy spróbować ustalić, czy ból naszego stawu łokciowego spowodowany jest właśnie nim. Niestety, nie jest to łatwe do wykrycia samemu, ponieważ podobne objawy mogą dawać problemy z barkiem, mięśniami grzbietu lub kręgosłupem. W celu diagnozy najlepiej udać się więc do ortopedy – sprawdzi on mobilność oraz reakcję stawu za pomocą specyficznych testów (Cozena, Milla, Thomsona i Maudsleya). Wykona też badanie odcinka szyjnego kręgosłupa, by wykluczyć jego dysfunkcję jako przyczynę dolegliwości. W razie potrzeby może też zlecić wykonanie zdjęcia RTG, które wykryje ewentualne zwapnienia tkanek, a także wykluczy inne nieprawidłowości.

Wszystkie te badania nie dają jednak 100 procent pewności, czy mamy do czynienia z łokciem tenisisty. Jednoznaczną odpowiedź daje tylko USG oraz rezonans magnetyczny.

Leczenie łokcia tenisisty

Dolegliwości utrudniają wykonywanie codziennych czynności, a zastosowywane terapie bywają niejednokrotnie nieodpowiednie, co skutkuje tylko pogłębieniem się choroby. Z tego powodu wielu Pacjentów odczuwa zrezygnowanie i pyta, ile można chorować na łokieć tenisisty i czy da się te schorzenie wyleczyć.

Cofnięcie choroby jest jak najbardziej możliwe, najpierw trzeba jednak ustalić jej przyczynę oraz stopień zaawansowania. Dopiero wtedy można dobrać odpowiedni rodzaj leczenia.

Wyróżniamy następujące terapie:

• specjalne ćwiczenia na łokieć tenisisty
  • masaż głęboki mięśni
  • fala uderzeniowa (wykorzystanie impulsów akustycznych)
  • kinesiotaping
  • wstrzyknięcie osocza bogatopłytkowego
  • operacja – jeśli na inne metody leczenia jest już za późno

Jako że łokieć tenisisty nie jest stanem zapalnym, tylko zwyrodnieniowym struktur kolagenowych, leki przeciwzapalne nie pomogą. W leczeniu nie powinno się też stosować sterydów – jeszcze bardziej uszkodzą włókna kolagenowe i pogłębią patologię.

Leczenie łokcia tenisisty jest wielotorowe i czasochłonne, ale przy cierpliwości Pacjenta i odpowiednim wykwalifikowaniu lekarza daje bardzo zadowalające rezultaty.

Ile można chorować na łokieć tenisisty?

Przy właściwej terapii uśmierzenie bólu następuje już przy pierwszych zabiegach. Całe leczenie trwa zwykle od kilku tygodni do kilku miesięcy. Na jego postęp ogromny wpływ ma sam Pacjent – przez odpowiednio wykonywany masaż i ćwiczenia na łokieć tenisisty, których nauczy go lekarz, a także relaks i oszczędzanie stawu.

To, ile można chorować na łokieć tenisisty, zależy przede wszystkim od tego, jak wcześnie wykryje się chorobę i czy wdroży się odpowiednie leczenie – dlatego tak ważna jest wizyta u dobrego specjalisty już na początku występowania dolegliwości.