Palec trzaskający – przyczyny, objawy i kuracja

Palec strzelający, czyli zapalenie pochewki ścięgna, to jedna z najczęstszych form upośledzenia funkcji ręki. Narażeni na nią są pracownicy wielu zawodów – wszędzie tam, gdzie wymagane jest częste powtarzanie określonych, jednostajnych ruchów rękoma.

Dolegliwości bólowe związane z palcem strzelającym mogą być ogromnym utrudnieniem dla chorego i uniemożliwić mu wykonywanie codziennych czynności. Jak rozpoznać tę chorobę i jak do niej dochodzi? Czy istnieją skuteczne metody leczenia? O tym dowiesz się w poniższym artykule.

Co to jest palec trzaskający? Charakterystyka dolegliwości.

Palec strzelający (ang. trigger finger) – zwany także palcem trzaskającym, przeskakującym, zatrzaskującym lub zakleszczającym zapaleniem pochewki ścięgna zginacza – to schorzenie polegające na zapaleniu więzadła obrączkowego ścięgna mięśni zginaczy palców ręki. Dotyczy to obszaru na wysokości stawu śródręczno-palcowego – konkretnie więzadła A1.

Objawia się pogrubieniem ścięgna w kciuku, palcu serdecznym lub wskazującym, a także bólem – zwłaszcza podczas zginania i prostowania palca objętego schorzeniem.

Jak powstaje i jak się objawia trzaskający palec?

Etiologia choroby nie jest do końca znana. Przypuszcza się, że mogą powodować ją urazy mechaniczne oraz powtarzające się przeciążenia tkanek. Do powstawania schorzenia przyczynia się też reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca, dna moczanowa, mukopolisacharydoza oraz amyloidoza.

Palec strzelający występuje też znacznie częściej u kobiet niż u mężczyzn – zwłaszcza u ciężarnych, co jest spowodowane zwiększonym oddziaływaniem hormonów.

Objawy palca trzaskającego nasilają się wraz z postępowaniem schorzenia. Wymienia się następujące etapy choroby:

• uformowanie się guzka przy podstawie palca. Ból pojawia się zwłaszcza podczas prostowania i zginania palca, co znacznie utrudnia wykonywanie prostych czynności
  • znaczne ograniczenie ruchomości palca – każdemu ruchowi towarzyszy trzask i silny ból
  • przy zaawansowanej postaci choroby dochodzi do całkowitego zablokowania palca
  • jeśli chory nie podejmuje leczenia, dochodzi do trwałego przykurczu i utraty możliwości chwytania
  • może wystąpić obrzęk palca

Jak leczyć trzaskający palec?

Jeśli schorzenie dotyczy jednego palca i jest na wczesnym etapie, zaleca się leczenie małoinwazyjne – jak fizykoterapia, leki przeciwzapalne lub zastrzyki sterydowe. Jeśli leczenie zachowawcze nie przyniesie poprawy, należy rozważyć leczenie operacyjne, zwłaszcza, gdy choroba obejmuje kilka palców, trwa dłużej niż kilka miesięcy i/lub gdy Pacjent cierpi dodatkowo na cukrzycę, dnę moczanową i inne wspomniane wyżej choroby.

Operacja palca trzaskającego polega na odblokowaniu ścięgna w pochewce – w tym celu przecina się pogrubione więzadło A1. Jest to prosty, krótki (niecałe pół godziny) i wykonywany w znieczuleniu miejscowym zabieg z bardzo małym ryzykiem powikłań.

Odbywa się w trybie ambulatoryjnym – Pacjent może wyjść ze szpitala tego samego dnia. Jeśli będzie postępował zgodnie z zaleceniami lekarza i natychmiast rozpocznie ćwiczenia zginania i prostowania palca, jego powrót do zdrowia będzie szybki.