Ganglion ręki – czym jest i jak go leczyć?

Torbiel galaretowata (inaczej ganglion ręki) ma postać guzka, który jest otoczony powłoką z tkanki łącznej (wypełnionej płynem). Ganglion najczęściej pojawia się w okolicy stawów i po stronie grzbietowej lub dłoniowej nadgarstka. Czy można określić dokładną przyczynę choroby? Jak zapobiec powstaniu ganglionu?

Czym jest ganglion ręki?

Ganglion jest niewielkim guzem usytuowanym w okolicy nadgarstków lub stawów. Do jego powstania przyczynia się najczęściej uszkodzenie torebki stawowej lub nadmierna eksploatacja stawu z powodu wykonywania powtarzających się ruchów (co zdarza się np. u pracowników przenoszących ciężkie przedmioty, u kobiet wychowujących małe dzieci lub osób spędzających długi czas przy komputerze).

Torbiel galaretowata może sprawiać silne dolegliwości bólowe w wyniku wytworzonego stanu zapalnego. Doprowadza to do frustracji i trudności w codziennym funkcjonowaniu. Ganglion jest również defektem estetycznym, ponieważ z czasem może się powiększać.

Diagnostyka ganglionu

W celu zdiagnozowania ganglionu należy udać się do ortopedy, który w wyniku zebranego wywiadu, wykonania badania fizykalnego oraz po przeprowadzeniu diagnostyki obrazowej (ultrasonografia i rezonans magnetyczny) stwierdzi obecność torbieli galaretowatej.

W niektórych przypadkach specjalista może zalecić chirurgiczne wycięcie zmiany w celu badania histopatologicznego.

Ganglion nadgarstka – metody leczenia

Jak leczyć torbiel o galaretowatej konsystencji? Chociaż ganglion jest zmianą łagodną, może być źródłem uporczywych dolegliwości bólowych. Należy zatem wdrożyć odpowiednie postępowanie. Może być to początkowo leczenie zachowawcze, oparte na farmakoterapii i odpoczynku. Ortopeda przepisuje wówczas środki przeciwzapalne i zaleca odciążenie stawu z pomocą ortezy.

W przypadku braku efektów lekarz przeprowadza nakłucie ganglionu w celu opróżnienia płynnej zawartości. Jeśli jednak i ta procedura nie przyniesie długofalowych efektów, konieczne jest leczenie operacyjne (za pomocą artroskopii lub metodą otwartą przez jedno nacięcie nad powstałą zmianą).

Leczenie zabiegowe nie wymaga długiej rekonwalescencji, a pacjent stosunkowo szybko powraca do pełnej sprawności w obrębie operowanego miejsca.

Rehabilitacja okolicy nadgarstka

Operacyjne leczenie ganglionu pozwala skutecznie pozbyć się dolegliwości. Po zabiegu ważne jest jednak rozpoczęcie rehabilitacji, dzięki której przywrócimy odpowiednią ruchomość stawu i odciążymy go, by w przyszłości torbiel galaretowata nie pojawiła się ponownie.

Na tym etapie istotne jest stwierdzenie przyczyny powstania ganglionu, dzięki czemu pacjent będzie mógł zmienić swoje dotychczasowe nawyki.

Najczęściej uszkodzenie torebki stawowej wiąże się z wizytą u lekarza

Nie należy lekceważyć niepokojących objawów sugerujących powstanie ganglionu. W sytuacji zaobserwowania guzka w okolicy nadgarstka lub innego stawu, konieczna jest wizyta ortopedyczna, podczas której lekarz wykona badanie ultrasonograficzne, dokona wyboru opcji leczenia i poinformuje pacjenta o koniecznych zmianach trybu życia. Profesjonalna opieka medyczna poprawi komfort funkcjonowania na co dzień i pozwoli na powrót do dawnej sprawności fizycznej.