Cieśń nadgarstka – przyczyny, objawy, leczenie

Codzienne czynności nie mogą się obejść bez użycia rąk. Dlatego każdy ich uraz, nawet mały, jest nieprzyjemnym doświadczeniem, który utrudnia wiele rzeczy. Częstą dolegliwością jest drętwienie palców, ograniczona mobilność palców i problemy z chwytem. Może to być spowodowane przez zapalenie cieśni nadgarstka.

Cieśnia ręki, lub inaczej zapalenie cieśni nadgarstka, to schorzenie, w którym nerw pośrodkowy poddawany jest nadmiernemu uściskowi. To dzięki temu nerwowi część dłoni ma mobilność i czucie, głównie w palcu wskazującym, środkowym i części palca serdecznego. To w tych miejscach najczęściej można poczuć mrowienie, utratę siły i ograniczenie ruchu. Najczęściej cieśnia objawia się przy zbytnim obciążeniu ręki lub nieodpowiednią pozycją podczas biurowej pracy. Częściej chorują na to osoby w średnim wieku, a w szczególności kobiety.

Jak powstaje cieśń nadgarstka?

Aby zrozumieć proces powstania cieśni, trzeba pokrótce wyjaśnić budowę nadgarstka. W miejscu, w którym zaczyna się dśoń, znajduje się kanał nadgarstka, włóknisto-kostny obszar w kształcie litery U. W środku biegnie nerw pośrodkowy oraz pochewki maziowe ścięgien (kciuka oraz osiem ścięgien zginaczy palców). Kiedy przez długi czas dłoń narażona jest na wysiłek lub nieodpowiednią pozycję, to pochewki maziowe puchną i napierają na nerw pośrodkowy. Ściegna chcąc powiększyć ślizg pomiędzy nim, a nerwem pośrodkowym, tworzą wysięk, typowy płyn pojawiający się przy zapaleniach. Nacisk na nerwie pośrodkowym jednak pozostaje, objawiając się w bardzo charakterystyczny sposób.

Objawy cieśni nadgarstka

Utrata kontroli nad ręką zaniepokoi każdego. W przypadku cieśni ręki objawy pojawiają się powoli, przez co mogą być ignorowane do krytycznego momentu. Można je zauważyć poprzez małe gesty, które utrudniają codzienne czynności. Jest to, między innymi, mrowienie, pieczenie czy nawet ból występujące w kciuku i palców I, II i III. Często też dłoń „przeszywa prąd”, jak wtedy, kiedy niechcący uderzymy się w łokieć. Zapalenie cieśni nadgarstka to też osłabienie, objawiające się wypuszczaniem przedmiotów z dłoni, problemy ze sprawnością motoryczną, jak przy używaniu sztućców czy zapinaniu guzików przy koszuli. Łatwo jest zignorować te problemy, tłumacząc je zwykłą niezdarnością lub zmęczeniem.

Jak leczyć cieśnie nadgarstka?

Kiedy wystąpią pierwsze objawy, lekarz najpierw przeprowadzi odpowiednią diagnostykę problemu. W tym celu będzie trzeba wykonać badanie USG albo MRI (rezonans magnetyczny) w przypadkach, kiedy USG nie da wystarczająco określonego obrazu. Wykonuje się również EMG (elektromiografię), by sprawdzić czynności nerwów oraz mięśni. Cieśń ręki może być problemem, które ma źródło nie tylko w nadgarstku, dlatego lekarz przeprowadzi również inne testy diagnostyczne, aby znaleźć miejsca, którymi trzeba się zająć w szczególności.

Wśród metod wykorzystywanych w leczeniu cieśni nadgarstka są ćwiczenia lecznicze, neuromobilizacja, suche igłowanie i inne zabiegi fizjoterapeutyczne. Pacjent powinien również ograniczyć obciążanie dłoni, zmienić szkodliwe nawyki i stosować autoterapię dostosowaną do jego przypadku przez lekarza. Kiedy jednak zapalenie nie ustępuje, istnieje możliwość nacięcia więzadła poprzecznego nadgarstka, aby powiększyć miejsce dla tkanek. Wiąże się to jednak z pojawieniem się tkanki bliznowatej i nie jest rozwiązaniem na problem cieśni.